torsdag 14. februar 2008

Anthony Robbins - Get The Edge Day 2 (Results Workshop)

Siden dette er en dobbelsesjon tar jeg denne over to dager, som foreslått av Tony (dvs. Get The Edge blir da et 10-dagers program).

Get The Edge, dag 2 er ganske omfattende. Den dreier seg rundt det å utvikle rutiner for å fokusere på det som faktisk betyr noe.

Tony anbefaler at man i livet har høye forventninger - vær gjerne "urimelig". Fokusér på resultater, ikke hva du må gjennomgå for å komme dit. Ha disiplin, vær en person som sier "I decide, and I do." -- "Make musts, not shoulds". "Shoulds" blir ikke gjort.

Han nevner noe han kaller for "The Ultimate Manyana Syndrom" :-) .. dette går ut på at man allitd utsetter ting, med rasjonaliseringer.

Eksempler på slike rasjonaliseringer:

  • Det haster ikke, jeg kan ta det i morgen
  • Tar det til helgen, da har jeg bedre tid
  • Jeg er trøtt i dag
  • Har tenkt å gjøre det, men andre ting er viktigere

I stedet for å rasjonalisere, bruk "chunking" - si "Okei, la meg bare gjøre én ting med dette " ... har du bare 10 minutter? Hva kan du gjøre med dette prosjektet som kun tar ti minutter?

Ingen softening heller --- slutt å overbevis deg selv om at det ikke er så gale.

Tony foreslår en løsning på dette, en tre-stegs prosess:

  1. "Get disturbed" - list hva som er feil / hva som forstyrrer deg
  2. RPM - Results, Purpose, Massive action Plan -- list opp resultatet du vil oppnå, og hvorfor.
  3. MAP - Selve action planen - hva må gjøres for å oppnå resultatet

Neste del av Get The Edge, dag 2 handler om "Beliefs".

 

Jeg anbefaler spirituelle filmer som motiverer på DVD - det slår iallefall det meste av det man kan få som leiefilm fra BraFilm.no og lignende.

Ingen kommentarer: